30 januari 2008

Herinnering


Eenenveertig jaar geleden, op 28 en 29 januari 1967, werd in Lahti het EK Schaatsen gehouden. Het beruchte EK met 30 graden vorst en een 3.000 meter in plaats van de gebruikelijke 10.000 meter. Het EK werd gewonnen door Kees Verkerk, Ard Schenk viel op de 500 meter en Jonny Nilsson reed de 3.000 meter met een "toeter" voor zijn gezicht als bescherming tegen de kou. Ik herinner me nog goed de TV-beelden van toen, een stadionnetje met fabrieksschoorstenen op de achtergrond. Als immigrant in Lahti vroeg ik mij af waar precies dat kampioenschap werd gehouden. Ik had een vermoeden, maar nu weet ik het zeker dankzij http://www.skateresults.com. De wedstrijden werden gehouden in het Kisapuisto (Sportpark), dichtbij het centrum van Lahti. Hierbij een foto van het Kisapuisto, geplukt van het internet.
Twee weken na dit EK stond ik op de tribune van het Bislett-stadion in Oslo, samen met 6.000 landgenoten, te kijken naar het WK Schaatsen:
1. Verkerk, 2. Schenk, 3. Maier; dat was het WK met vuurwerk na afloop. Gelukkig was het toen minstens 20 graden warmer dan bij het EK in Lahti!

Geen opmerkingen: