15 december 2008

Alweer een bijzonder concert


We vermelden hier niet elk concert dat wij hebben bijgewoond, en ook niet alle concerten die wij hebben gemist. Het muziekaanbod in Lahti is ook zo overweldigend.
Maar het concert van Lahden Sinfonia van vorige week was weer heel bijzonder, met twee vrouwen in de hoofdrol: de Finse dirigente Susanna Mälkki, en de 21-jarige Britse violiste Chloë Hanslip.
Het programma was ook heel bijzonder. Eerst Maro (De zee), uit 2006, van de Fin Kimmo Hakola, dan het Vioolconcert nr. 1 van Max Bruch, en ten slotte L'Ascension van Olivier Messiaen. Het vioolconcert konden wij bij wijze van spreken meezingen, de rol van de dirigent lijkt ons bij zo'n bekend werk ondergeschikt. Maar de beide andere werken waren nieuw voor ons. Het was ontzettend spannend te zien hoe de dirigent het orkest meenam op de "ontdekkingsreis" (in elk geval voor ons). Susanna Mälkki wordt in de krant genoemd als mogelijke toekomstige vaste dirigent van Lahden Sinfonia.


Het vioolconcert werd betoverend gespeeld door
Chloë Hanslip. De betovering werd plotseling verbroken toen ik - tijdens een heel zachte passage - ontdekte dat ik mijn mobieltje niet had uitgeschakeld. Gelukkig kon ik de fout tijdig herstellen. Stel je voor dat ik door een blunder de krant had gehaald.....

Van 
Chloë Hanslip kochten wij in de pauze een cd, die door haar werd voorzien van "my best wishes". Als ze nog beroemder wordt, zal deze cd zeker nog meer waard worden. Deze week treedt zij op in Chili.

Geen opmerkingen: