8 januari 2010

Sneeuwruimen

2010-02 Sneeuw (4)Om met de deur in huis te vallen..... Neen, dat gaat hier niet. In Finland gaan de deuren namelijk naar buiten open, vanwege de sneeuw.
Net als in Nederland houdt de sneeuw ons hier iedere dag behoorlijk bezig. Het sneeuwruimen van de wegen, straten en parkeerterreinen gebeurt hier heel professioneel, nacht en dag, ook al wordt er wel eens gemopperd op de sneeuwploegen, als die niet overal tegelijk aan het werk kunnen zijn.
Sneeuw aan de kant schuiven is één, maar waar laat je al die sneeuw? In Lahti zijn verscheidene sneeuwopslagplaatsen. Indien nodig wordt daarvandaan sneeuw gehaald als er sneeuwgebrek is bij de skiwedstrijden in februari of maart.
Op de foto is een van die sneeuwbergen bij ons in de buurt te zien. (De sneeuwopslag ligt op een heuvel bij de Joutjoki, een riviertje dat uitmondt in het grote meer Vesijärvi. Handige afvoer als de sneeuw gaat smelten in april, mei).
Voor het sneeuwruimen op ons eigen erf is in principe een firma ingehuurd. Die komt graag met zijn bobcat, maar pas wanneer het grote opruimwerk op de openbare wegen en straten klaar is. Maar we weten nooit wanneer dat het geval is en wij aan de beurt zijn. En dus doen we het zelf maar met onze lumikola (grote sneeuwschep, voor het schuiven) en lapio (kleine sneeuwschep, voor het ophopen van de sneeuw). 


bobcat lumikolalapio

Sterke kerels gebruiken de lumikola natuurlijk als lapio.

Als de sneeuwploeg door onze straat komt, in vliegende vaart, ligt er een richel van wel 15 cm hoog op onze oprit. En de sneeuwploeg die de fietspaden schoonveegt zorgt voor twee richels van 15 cm hoogte. Als allochtoon en geprepensioneerde voel ik mij verplicht die richels meteen op te ruimen voordat onze (vijf) buren van het werk komen. Het klinkt misschien gek, maar soms denk ik dat de Finnen meer verstand hebben van sneeuwruimen dan ik. En dat iedereen wel kan zien dat ik het sneeuwruimen niet in mijn genen heb.
In de krant las ik dat als gevolg van deze winter zo’n 6000 Finnen eerder zullen overlijden. Zo’n 70 Finnen zullen overlijden als direct gevolg van deze winter. Ik denk dan in de eerste plaats aan die waaghalzen die te lang via een gaatje in het ijs blijven vissen. Maar de krant noemde lumityö, letterlijk “sneeuwwerk”, als belangrijkste oorzaak. Toch maar wat rustiger aandoen, en meer aan de buren overlaten.

Geen opmerkingen: