1 december 2009

Eindelijk fatsoenlijke woordenboeken Fins - Nederlands v.v.

Jarenlang heb ik ernaar uitgekeken. En nu gaat het gebeuren. Begin 2010 (rond 1 maart) verschijnen het Groot woordenboek Fins - Nederlands en het Groot woordenboek Nederlands - Fins. Het zijn uitgaven van Het Spectrum. De delen kosten elk bijna € 80. Gelukkig is er nog wat tijd om te sparen.
Tot nu toe moet ik me behelpen met het - overigens heel goed bruikbare - kleine woordenboek van Rense 't Hooft (het boekje ziet er inmiddels heel beduimeld uit), en soms gebruikt ik de omweg via het Engels. Natuurlijk zijn er ook verschillende online-woordenboeken. Maar een mens is niet altijd online.
Het lijkt me leuk om in de nieuwe woordenboeken de vertaling van spreekwoorden en gezegden op te zoeken. Hoe zeg je in het Fins bijv. "Het kind met het badwater weggooien", "Iemand iets op de mouw spelden" of "Dat gaat alle perken te buiten"?

Geen opmerkingen: